Όπως είναι γνωστό, η Ε.Σ.Α.μεΑ. από την πρώτη στιγμή της δημοσίευσης του σχεδίου νόμου: «Ενιαίο Σύστημα Κοινωνικής Ασφάλειας – Μεταρρύθμιση Ασφαλιστικού-συνταξιοδοτικού συστήματος – Ρυθμίσεις φορολογίας εισοδήματος και τυχερών παιγνίων», κινητοποιήθηκε μαζί με τους Φορείς Μέλη της και κατέθεσε τις προτάσεις της για την προστασία του Συστήματος Κοινωνικής Ασφάλισης & του Συστήματος Συνταξιοδότησης των ατόμων με αναπηρία, με χρόνιες παθήσεις και των μελών των οικογενειών τους.
Με το παρόν σας παρουσιάζουμε την κατάσταση όπως αποτυπώνεται στο νόμο 4387/2016 για το ασφαλιστικό, σύμφωνα με τις προτάσεις που είχαμε καταθέσει αναλυτικά κατ’ άρθρο.
Η προσπάθεια δε σταματάει εδώ, αλλά συνεχίζεται μέσω της Επιτροπής που συστήνεται, -όπως αναφέρεται στο άρθρο 11- η οποία έχει ένα πολύ σημαντικό και δύσκολο έργο μπροστά της.
Το αναπηρικό και γονεϊκό κίνημα πρέπει να είναι συντεταγμένο και ενωμένο.
Στο άρθρο 3 του νόμου έχει συμπεριληφθεί η συμμετοχή εκπροσώπου της Ε.Σ.Α.μεΑ. στο Εθνικό Συμβούλιο Κοινωνικής Ασφάλειας και στο άρθρο 57 έχει προβλεφθεί η συμμετοχή εκπροσώπου της Ε.Σ.Α.μεΑ. στο Δ.Σ. του Ενιαίου Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης.
Άρθρο 7: Εθνική Σύνταξη
Άρθρο 8: Ανταποδοτική σύνταξη
Η Ε.Σ.Α.μεΑ. είχε ζητήσει:
α. Το τελικό ποσό του αναλογικού ποσού σύνταξης εφόσον αυτό αφορά σε άτομα με αναπηρία να υπολογίζεται σύμφωνα με τις διατάξεις του κανονιστικού πλαισίου που διέπει τις συντάξεις αναπηρίας του ΙΚΑ έως και τη δημοσίευση του παρόντος σε φύλλο εφημερίδας της κυβερνήσεως. Από τις διατάξεις αυτές εξαιρούνται όσοι συνταξιοδοτούνται με βάση τις διατάξεις του ν. 612/77 είτε με βάση τις διατάξεις που παραπέμπουν σε αυτές και ισχύουν κάθε φορά, ή με βάση τις διατάξεις που αναφέρονται στα πρόσωπα του τετάρτου εδαφίου της περίπτωσης α` της παραγράφου 1 των άρθρων 1 και 26 του π.δ. 169/2007 (ΦΕΚ 210 Α`) είτε με βάση τις διατάξεις που παραπέμπουν σε αυτές, όπως ισχύουν κάθε φορά.
β. Το κατώτατο όριο σύνταξης αναπηρίας δεν μπορεί να υπολείπεται του ποσού που αντιστοιχεί στην Εθνική Σύνταξη του άρθρου 7.
Στην ψήφιση του νόμου, στο τέλος της παρ. 2α του άρθρου 8 συμπεριλήφθηκε η εξής διάταξη:
«Στις περιπτώσεις συνταξιοδότησης με τις προϋποθέσεις των διατάξεων του τετάρτου εδαφίου της περίπτωσης α` της παραγράφου 1 των άρθρων 1 και 26 του π.δ. 169/2007, είτε με βάση τις διατάξεις που παραπέμπουν σε αυτές όπως ισχύουν κάθε φορά, καθώς και για όσα από τα αναφερόμενα σε αυτές πρόσωπα συνταξιοδοτούνται με βάση τις διατάξεις του ν. 612/77 είτε με βάση τις διατάξεις που παραπέμπουν σε αυτές και ισχύουν κάθε φορά, είτε με βάση τις διατάξεις του ν.2084/1992, ως συντάξιμες αποδοχές επί των οποίων θα υπολογιστεί το ποσοστό αναπλήρωσης των 35 ετών λαμβάνεται υπόψη ο μέσος όρος των μηνιαίων αποδοχών του ασφαλισμένου κατά τη διάρκεια της συνολικής ασφάλισής του».
Άρθρο 9: Προσωρινή σύνταξη
Στο άρθρο 9 είχαμε ζητήσει την καταβολή της προσωρινής σύνταξης κατ’ απόλυτη προτεραιότητα στους δικαιούχους που είναι άτομα με αναπηρία, με χρόνιες παθήσεις και στους γονείς και νόμιμους κηδεμόνες που προστατεύουν άτομα με αναπηρία ή σε όσους συνταξιοδοτούνται με βάση τις διατάξεις του ν. 612/77 είτε με βάση τις διατάξεις που παραπέμπουν σε αυτές και ισχύουν κάθε φορά, ή με βάση τις διατάξεις που αναφέρονται στα πρόσωπα του τετάρτου εδαφίου της περίπτωσης α` της παραγράφου 1 των άρθρων 1 και 26 του π.δ. 169/2007 (ΦΕΚ 210 Α`) είτε με βάση τις διατάξεις που παραπέμπουν σε αυτές, όπως ισχύουν κάθε φορά.
Το αίτημα έγινε δεκτό με την παρ. 3 του άρθρου 9.
Άρθρο 10: Οικογενειακή παροχή – επιδόματα τέκνων – προσαύξηση σύνταξης
Είχαμε ζητήσει να συμπεριληφθεί η ακόλουθη διάταξη: «Για τους γονείς που έχουν τουλάχιστον ένα τέκνο με αναπηρία με ποσοστό 67% και άνω, το ποσό της προσαύξησης της υπολογιζόμενης σύνταξης γίνεται 20% και χορηγείται εφόρου ζωής για όσο το τέκνο είναι εν ζωή».
Αναγνωρίστηκε το δίκαιο του αιτήματος από τον Υπουργό, ο οποίος δήλωσε ότι θα εξεταστεί από την Επιτροπή που συστήνεται γι’ αυτό το σκοπό με τη συμμετοχή της Ε.Σ.Α.μεΑ. και αναφέρεται στο άρθρο 11.
Άρθρο 11: Σύνταξη αναπηρίας
Ο Υπουργός έκανε δεκτό το αίτημα της Ε.Σ.Α.μεΑ. για συνολική εξέταση των θεμάτων που αφορούν στην αναπροσαρμογή των συντάξεων αναπηρίας και στο άρθρο 11, έχει προβλέψει τη σύσταση Επιτροπής με αντικείμενο την επανεξέταση των υφιστάμενων διατάξεων και τη θέσπιση νέων, ενιαίων κανόνων για όλες τις συντάξεις αναπηρίας, στην οποία θα συμμετέχει υποχρεωτικά και ένας εκπρόσωπος της Ε.Σ.Α.μεΑ. Μέχρι τότε, οι αιτήσεις συνταξιοδότησης λόγω αναπηρίας ως προς τις προϋποθέσεις απονομής σύνταξης θα εξακολουθούν να εξετάζονται με τις διατάξεις που ήταν σε ισχύ πριν την ψήφιση του νόμου. Με αυτό τον τρόπο αποφύγαμε ξαφνικές και μη ελεγχόμενες μεταβολές και εξελίξεις στις συντάξεις αναπηρίας.
Άρθρο 12: Σύνταξη λόγω θανάτου
Η Ε.Σ.Α.μεΑ. είχε ζητήσει:
Ο Υπουργός αναγνώρισε το δίκαιο των ανωτέρω αιτημάτων μας και δήλωσε ότι θα εξεταστούν από την Επιτροπή που συστήνεται γι’ αυτό το σκοπό με τη συμμετοχή της Ε.Σ.Α.μεΑ. και αναφέρεται στο άρθρο 11.
Άρθρο 13: Ανώτατο όριο καταβολής σύνταξης
Η Ε.Σ.Α.μεΑ. είχε ζητήσει στον υπολογισμό του ανώτατου ορίου καταβολής σύνταξης που αφορά στα άτομα με αναπηρία ή χρόνια πάθηση και των οικογενειών που έχουν μέλη τους άτομα με αναπηρία να υπολογίζεται μόνο το ποσό της κύριας σύνταξης, ώστε να μην προσμετρούνται τα πάσης φύσεως επιδόματα αναπηρίας (προνοιακά επιδόματα, εξωιδρυματικό επίδομα, επίδομα κίνησης, διατροφικό επίδομα νεφροπαθών και μεταμοσχευμένων συμπαγών οργάνων κ.λπ.)
Το αίτημα έγινε δεκτό και αναγράφεται στο τέλος της παρ. 2 του άρθρου 13.
Άρθρο 15: Χρόνος Ασφάλισης
Στο παρόν άρθρο είχαμε ζητήσει να συμπεριληφθεί διάταξη με την οποία θα αποκατασταθούν αδικίες που έχουν υποστεί οι γονείς/αδέλφια/ κηδεμόνες/σύζυγοι ατόμων με αναπηρία, τους οποίους έχουν στην φροντίδα τους. Είχαμε τονίσει ότι είναι αδιανόητη η κατάργηση ευνοϊκών συνταξιοδοτικών διατάξεων για εκείνους που έχουν στην φροντίδα τους άτομα με βαριά αναπηρία σε περιόδους οικονομικής κρίσης κατά τις οποίες οι δομές και οι υπηρεσίες υποστήριξης τους βρίσκονται υπό κατάρρευση.
Συγκεκριμένα προτείναμε την επαναφορά των ρυθμίσεων της παρ. 4 του άρθρου 5 του ν. 3232/2004 όπως συμπληρώθηκε και τροποποιήθηκε με το άρθρο 37 του ν. 3996/2011, οι οποίες αφορούν στη συνταξιοδότηση των γονέων/συζύγων/αδελφών που έχουν στη φροντίδα τους άτομα με βαριά αναπηρία και είναι ασφαλισμένοι του Δημοσίου καθώς και όλων των φορέων, ταμείων, κλάδων ή λογαριασμών που εντάσσονται στον ΕΦΚΑ, βάσει συγκεκριμένων και αυστηρών προϋποθέσεων, διότι με την ψήφιση των διατάξεων του ν. 4334/2015 και του ν. 4336/2015 οι διατάξεις αυτές δεν βρίσκονται πλέον σε ισχύ.
Αναγνωρίστηκε το δίκαιο του αιτήματος από τον Υπουργό, ο οποίος δήλωσε ότι θα εξεταστεί από την Επιτροπή που αναφέρεται στο άρθρο 11, στο πλαίσιο της εναρμόνισης του κανονιστικού πλαισίου και των όρων συνταξιοδότησης.
Άρθρο 20: Απασχόληση συνταξιούχων
Στο τέλος της παρ. 7 είχαμε ζητήσει να εξακολουθήσουν να ισχύουν οι ευνοϊκές ρυθμίσεις που αφορούν στην απασχόληση των συνταξιούχων που έχουν συνταξιοδοτηθεί με το ν.612/77, καθώς και των συνταξιούχων που λαμβάνουν το εξωιδρυματικό επίδομα, οι οποίες προβλέπουν τη μη αναστολή της καταβολής της σύνταξης εφόσον ο συνταξιούχος εργάζεται.
Το αίτημα δεν έγινε δεκτό.
Άρθρο 23: Ρυθμίσεις διαφόρων συνταξιοδοτικών θεμάτων
Στο παρόν άρθρο είχαμε ζητήσει να συμπεριληφθεί διάταξη με την οποία Κωφοί-Βαρήκοοι με ποσοστό αναπηρίας 67% και άνω να δικαιούνται σύνταξης λόγω γήρατος ανεξαρτήτως ορίου ηλικίας εφόσον συμπλήρωσαν χρόνο ασφαλίσεως 30 (τριάντα) ετών προκειμένου για το Δημόσιο, και ευρύτερο Δημόσιο Τομέα, ΔΕΚΟ, ΟΤΑ κ.λπ. ή ασφαλίσεως υπολογιζόμενης από τον οικείο ασφαλιστικό φορέα σε 9.000 (εννέα χιλιάδες) ημέρες ασφαλίσεως.
Αναγνωρίστηκε το δίκαιο του αιτήματος από τον Υπουργό, ο οποίος δήλωσε ότι θα εξεταστεί από την Επιτροπή που συστήνεται γι’ αυτό το σκοπό με τη συμμετοχή της Ε.Σ.Α.μεΑ. και αναφέρεται στο άρθρο 11.
Άρθρο 27: Εφαρμογή κοινών κανόνων ασφαλισμένων στο δημόσιο και ιδιωτικό τομέα
Άρθρο 28: Ανταποδοτική σύνταξη
Η Ε.Σ.Α.μεΑ. είχε ζητήσει να προβλεφθεί ότι στις περιπτώσεις συνταξιοδότησης για όσα από τα αναφερόμενα σε αυτές πρόσωπα συνταξιοδοτούνται με βάση τις διατάξεις του ν. 612/77 είτε με βάση τις διατάξεις που παραπέμπουν σε αυτές και ισχύουν κάθε φορά, είτε με βάση τις διατάξεις του ν.2084/1992, ως συντάξιμες αποδοχές επί των οποίων θα υπολογιστεί το ποσοστό αναπλήρωσης των 35 ετών λαμβάνεται υπόψη ο μέσος όρος των μηνιαίων αποδοχών του ασφαλισμένου κατά τη διάρκεια της ασφάλισής του.
Το αίτημα έγινε δεκτό και αναγράφεται στο τέλος του εδαφίου β της παρ. 2 του άρθρου 28.
Άρθρο 29: Προσωρινή σύνταξη
Η Ε.Σ.Α.μεΑ. είχε ζητήσει την καταβολή της προσωρινής σύνταξης κατ’ απόλυτη προτεραιότητα στους δικαιούχους που είναι άτομα με αναπηρία, με χρόνιες παθήσεις και στους γονείς και νόμιμους κηδεμόνες που προστατεύουν άτομα με αναπηρία ή για όσους συνταξιοδοτούνται με βάση τις διατάξεις του ν. 612/77 είτε με βάση τις διατάξεις που παραπέμπουν σε αυτές και ισχύουν κάθε φορά, ή με βάση τις διατάξεις που αναφέρονται στα πρόσωπα του τετάρτου εδαφίου της περίπτωσης α` της παραγράφου 1 των άρθρων 1 και 26 του π.δ. 169/2007 (ΦΕΚ 210 Α`) είτε με βάση τις διατάξεις που παραπέμπουν σε αυτές, όπως ισχύουν κάθε φορά.
Το αίτημα έγινε δεκτό με την παρ. 10 του άρθρου 29.
Άρθρο 31: Ασφαλιστικές παροχές λόγω εργατικού ατυχήματος ή ατυχήματος εκτός εργασίας
Η Ε.Σ.Α.μεΑ. είχε ζητήσει να συνεχίσουν να καταβάλλονται οι ασφαλιστικές παροχές λόγω εργατικού ατυχήματος ή ατυχήματος εκτός εργασίας, σύμφωνα με τις ισχύουσες νομοθετικές διατάξεις.
Αναγνωρίστηκε το δίκαιο του αιτήματος από τον Υπουργό, ο οποίος δήλωσε ότι θα εξεταστεί από την Επιτροπή που αναφέρεται στο άρθρο 11.
Άρθρο 35: Εφάπαξ παροχή
Η Ε.Σ.Α.μεΑ. είχε ζητήσει, να καταβάλλεται η εφάπαξ παροχή κατ’ απόλυτη προτεραιότητα σε όλους τους δικαιούχους που είναι άτομα με αναπηρία, με χρόνιες παθήσεις και στους γονείς και νόμιμους κηδεμόνες που προστατεύουν άτομα με αναπηρία ή σε όσους συνταξιοδοτούνται με βάση τις διατάξεις του ν. 612/77 είτε με βάση τις διατάξεις που παραπέμπουν σε αυτές και ισχύουν κάθε φορά, ή με βάση τις διατάξεις που αναφέρονται στα πρόσωπα του τετάρτου εδαφίου της περίπτωσης α` της παραγράφου 1 των άρθρων 1 και 26 του π.δ. 169/2007 (ΦΕΚ 210 Α`) είτε με βάση τις διατάξεις που παραπέμπουν σε αυτές, όπως ισχύουν κάθε φορά, καθώς και για όσους λαμβάνουν επίδομα σύμφωνα με το άρθρο 42 του ν.1140/81 όπως ισχύει για τις κύριες και επικουρικές συντάξεις.
Το αίτημα έγινε δεκτό στην παρ. 10 του άρθρου 35.
Επίσης είχαμε ζητήσει οποιεσδήποτε μειώσεις επέλθουν στην παροχή του εφάπαξ να μην έχουν εφαρμογή για τους δικαιούχους που είναι άτομα με αναπηρία, με χρόνιες παθήσεις και στους γονείς και νόμιμους κηδεμόνες που προστατεύουν άτομα με αναπηρία ή για όσους συνταξιοδοτούνται με βάση τις διατάξεις του ν. 612/77 είτε με βάση τις διατάξεις που παραπέμπουν σε αυτές και ισχύουν κάθε φορά, ή με βάση τις διατάξεις που αναφέρονται στα πρόσωπα του τετάρτου εδαφίου της περίπτωσης α` της παραγράφου 1 των άρθρων 1 και 26 του π.δ. 169/2007 (ΦΕΚ 210 Α`) είτε με βάση τις διατάξεις που παραπέμπουν σε αυτές, όπως ισχύουν κάθε φορά, καθώς και για όσους λαμβάνουν επίδομα σύμφωνα με το άρθρο 42 του ν.1140/81 όπως ισχύει για τις κύριες και επικουρικές συντάξεις.
Το αίτημα δεν έγινε δεκτό.
Άρθρο 44: Εισφορές υγειονομικές περίθαλψης συνταξιούχων
Η Ε.Σ.Α.μεΑ. είχε ζητήσει την εξαίρεση της διπλής ασφάλισης ασθενείας όσων συνταξιοδοτούνται με βάση τις διατάξεις του ν. 612/77, είτε με βάση τις διατάξεις που παραπέμπουν σε αυτές και ισχύουν κάθε φορά, ή με βάση τις διατάξεις που αναφέρονται στα πρόσωπα του τετάρτου εδαφίου της περίπτωσης α` της παραγράφου 1 των άρθρων 1 και 26 του π.δ. 169/2007 (ΦΕΚ 210 Α`) είτε με βάση τις διατάξεις που παραπέμπουν σε αυτές, όπως ισχύουν κάθε φορά.
Το αίτημα δεν έγινε δεκτό.
Άρθρο 80: Διοίκηση του Ε.Τ.Ε.Α.Ε.Π.
Η Ε.Σ.Α.μεΑ. είχε ζητήσει τη συμμετοχή εκπροσώπου της Ε.Σ.Α.μεΑ. με τον αναπληρωτή του στο Δ.Σ. του Ε.Τ.Ε.Α.Ε.Π.
Το αίτημα δεν έγινε δεκτό.
Άρθρο 92: Επίδομα Κοινωνικής Αλληλεγγύης Συνταξιούχων (ΕΚΑΣ)
Η Ε.Σ.Α.μεΑ. είχε ζητήσει:
α) τη χορήγηση του ΕΚΑΣ στους συνταξιούχους με αναπηρία σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 34 του ν. 3996/2011, δηλαδή να χορηγείται σε όσους έχουν ποσοστό αναπηρίας 67% και να μην απαιτείται όριο ηλικίας.
Το αίτημα όπως το διατυπώσαμε δεν έγινε δεκτό, ενώ ισχύει για τους συνταξιούχους αναπηρίας με ποσοστό 80%, καθώς και για τα τέκνα που λαμβάνουν σύνταξη λόγω θανάτου του γονέα τους ανεξαρτήτου ορίου ηλικίας.
β) Στην παράγραφο 1 που αφορά στα εισοδηματικά κριτήρια για τη χορήγηση του ΕΚΑΣ αναφέρεται η εξής διάταξη: «Για τον προσδιορισμό του εισοδήματος αυτού δεν λαμβάνονται υπόψη τα ποσά που αντιστοιχούν στη σύνταξη αναπήρων, θυμάτων πολεμικής περιόδου και κατά την εκτέλεση της στρατιωτικής θητείας, θυμάτων τρομοκρατίας καθώς και στα προνοιακά βοηθήματα».
Η Ε.Σ.Α.μεΑ. είχε ζητήσει καλύτερη διατύπωση της φράσης: «προνοιακά βοηθήματα» για την αποφυγή προβλημάτων κατά την εφαρμογή της εν λόγω διάταξης και αντικατάστασή της με τη φράση: «τα πάσης φύσεως επιδόματα που χορηγούνται για τις ανάγκες της αναπηρίας».
Το αίτημα όπως το διατυπώσαμε δεν έγινε δεκτό, αλλά επί της ουσίας δεν επηρεάζει τη διάταξη. Η σωστή διατύπωση θα διορθωθεί σε μεταγενέστερη διάταξη, όταν εξεταστεί το ζήτημα από την Επιτροπή του άρθρου 11, όπως μας διεμήνυσε ο Υπουργός.
Άρθρο 93: Επίδομα Κοινωνικής Αλληλεγγύης Ανασφαλίστων Υπερήλικων
Η παράγραφος 2 που αφορά στα επιδόματα που δεν υπολογίζονται στο εισόδημα για τη χορήγηση του επιδόματος Κοινωνικής Αλληλεγγύης Ανασφάλιστων Υπερηλίκων, αναφέρει τα εξής: «2. Στο εισόδημα δεν υπολογίζονται: α) Οι οικονομικές ενισχύσεις που χορηγούνται σε άτομα με αναπηρίες λόγω της αναπηρίας τους. β) Το διατροφικό επίδομα που χορηγείται στους πάσχοντες από μ χρόνια νεφρική ανεπάρκεια τελικού σταδίου και στους μεταμοσχευμένους».
Η Ε.Σ.Α.μεΑ. είχε ζητήσει καλύτερη διατύπωση της διάταξης για την αποφυγή προβλημάτων κατά την εφαρμογή της και αντικατάστασή της με τη φράση:
«2. Στο εισόδημα δεν υπολογίζονται: τα πάσης φύσεως επιδόματα που χορηγούνται για τις ανάγκες της αναπηρίας».
Το αίτημα όπως το διατυπώσαμε δεν έγινε δεκτό, αλλά επί της ουσίας δεν επηρεάζει τη διάταξη. Η σωστή διατύπωση θα διορθωθεί σε μεταγενέστερη διάταξη, όταν εξεταστεί το ζήτημα από την Επιτροπή του άρθρου 11, όπως μας διεμήνυσε ο Υπουργός.
Επίσης στο τέλος της περ. ζ της παρ. 1 είχαμε ζητήσει να προστεθεί η εξής πρόταση: «Η παρ. ζ δεν εφαρμόζεται σε περίπτωση που ο δικαιούχος του επιδόματος είναι άτομο με αναπηρία».
Δεν έγινε δεκτό, αλλά θα εξεταστεί και αυτό από την Επιτροπή του άρθρου 11.
Άρθρο 96: Παροχές ΕΤΕΑΕΠ – Αναπροσαρμογή καταβαλλόμενων συντάξεων
Η Ε.Σ.Α.μεΑ. είχε ζητήσει στον υπολογισμό του ανώτατου ορίου καταβολής κύριας και επικουρικής σύνταξης που αφορά στα άτομα με αναπηρία ή χρόνια πάθηση και των οικογενειών που έχουν μέλη τους άτομα με αναπηρία να μην λαμβάνονται υπόψη τα πάσης φύσεως επιδόματα αναπηρίας.
Το αίτημα έγινε δεκτό και αναγράφεται στο τέλος της παρ. 4 του άρθρου 96.
Επίσης, λόγω του ότι το συγκεκριμένο άρθρο υποκρύπτει μείωση των επικουρικών συντάξεων, είχαμε ζητήσει να συμπεριληφθεί παράγραφος που να αναφέρει ότι οι διατάξεις του άρθρου αυτού δεν έχουν εφαρμογή σε όσους συνταξιοδοτούνται με τις προϋποθέσεις των διατάξεων του τετάρτου εδαφίου της περίπτωσης α` της παραγράφου 1 των άρθρων 1 και 26 του π.δ. 169/2007, είτε με βάση τις διατάξεις που παραπέμπουν σε αυτές όπως ισχύουν κάθε φορά, καθώς και για όσα από τα αναφερόμενα σε αυτές πρόσωπα συνταξιοδοτούνται με βάση τις διατάξεις του ν. 612/77 είτε με βάση τις διατάξεις που παραπέμπουν σε αυτές και ισχύουν κάθε φορά, καθώς και στα πρόσωπα που προστατεύονται από την παρ.6 του άρθρο 34 του ν.4111/2013, καθώς και σε όσους είναι άτομα με αναπηρία ή χρόνια πάθηση και στους γονείς ή νόμιμους κηδεμόνες που προστατεύουν άτομα με αναπηρία με ποσοστό αναπηρίας 67%, οι οποίοι συνεχίζουν να λαμβάνουν την κύρια και επικουρική σύνταξη, σύμφωνα με τα ισχύοντα πριν τη δημοσίευση του παρόντος νόμου.
Το αίτημα δεν έγινε δεκτό.